ga direct naar het artikel
29 juli 2019

Tom van Dort, Provincie Limburg, over e-cars

"Gedeelde e-cars zijn een droomonderdeel van flexibele mobiliteit."

Gelukkig zien we ze steeds meer: e-cars. Met een e-car kun je steeds verder rijden, er zijn steeds meer laadpalen en fabrikanten komen met steeds meer modellen. Volgens Tom van Dort, beleidsmedewerker bij Provincie Limburg, ziet de toekomst er rooskleurig uit voor de e-car. “Als de vooroordelen over e-cars beslecht zijn, gaat het aantal in Limburg enorm groeien. Reden om ons daar goed op voor te bereiden.”

Een miljoen duurzame kilometers

Luchtkwaliteit is het onderdeel van autorijden waarop de e-car excelleert. “Jaren geleden al was dat voor de Provincie Limburg reden om het gebruik van de e-car te stimuleren en op te nemen in de eigen bedrijfsvoering”, zegt Tom. “Mensen van de Stichting Limburg Elektrisch zagen de potentie. Zij wisten met onze steun voet aan de grond te krijgen voor de e-car. Met name voorzitter Edward Bongers heeft ongelofelijk veel voor elkaar gekregen. Een miljoen duurzame kilometers was het doel en dat is ruimschoots behaald.” 

Totaalconcept

We kunnen nog veel verder gaan, stelt Tom. “In Noord-Limburg zetten acht gemeenten nu een mobiliteitsconcept in de markt. Daarin vormen e-cars samen met e-bikes en het OV een totaalaanbod. Marktpartijen komen vermoedelijk met een concept waarbij e-cars doordeweeks gebruikt worden voor dienstreizen en in het weekend voor andere dingen. Dan schep je een klimaat waarbij mensen hun eigen auto echt de deur uit kunnen doen. Zo’n enorme boost in verduurzaming kan alleen als je bestuurlijk op één lijn zit. Dat die enorme klus daar is gelukt, is voor mij een teken dat er sprake is van een omslag.  

Vooroordelen

Hoopgevend zijn ook de ontwikkelingen bij autofabrikanten. “Vrijwel alle merken komen met e-cars en plug-in hybride varianten. De hausse aan elektrische voertuigen gaat er echt komen. Daar ben ik van overtuigd. Tegelijk realiseer ik me dat beleidsmakers vaak een te rooskleurig beeld hebben van e-cars. Er zijn ook nog veel vooroordelen, over de aanschafprijs, de actieradius, de laad mogelijkheden en andere beren op de weg. Kennismakingsprojecten blijven van belang om de drempel te verlagen. De Stichting Limburg Elektrisch verzorgt dit bij werkgevers die willen overstappen naar e-cars.” 

Strategische laadpalen

“Medewerkers die bij ons de e-cars hebben geprobeerd, vinden ze comfortabel in gebruik. Natuurlijk moet je vooraf je rit plannen als je niet op één acculading heen en terug kunt. Laden duurt nu nog langer dan tanken. Op de meeste locaties waar onze medewerkers vaak komen, zijn inmiddels ook laadpalen en tijdens een vergadering kan de auto zich weer goed opladen. Er zijn weinig problemen. Het merendeel van onze dienstreizen in Limburg is haalbaar met de e-car, terwijl Maastricht niet echt centraal ligt. De Provincie heeft zich ingespannen om gemeenten zoveel mogelijk te ontzorgen voor het plaatsen van laadpalen. Aanvankelijk volgde plaatsing vooral op vraag, maar sinds kort is er ook meer aandacht voor het strategisch (vooruit) plaatsen van laadpalen. Want als de e-car de vlucht gaat nemen die ik voorzie, moet de infrastructuur er klaar voor zijn!”